Search
Close this search box.
Vrijeme by DHMZ:
SPLIT 16.3℃ | jugo 8.7 m/s
2. svibnja 2024. 00:46
ilustracija  

Izbori 2024: Oštra retorika u kampanji i priprema za svinjariju s terminom održavanja

PODIJELI

Predizborna kampanja se zakotrljala i to ne polako, već se odmah izvukla teška artiljerija. Lijevi i centralni dio oporbe došao je za vikend na Markov trg, a HDZ je uzvratio retorikom koja je izuzetno borbena i izrazito desno nastrojena, rubno i nasilna.

Pitali smo našeg kolegu Jasmina Klarića, s preko 25 godina praćenja politike u Hrvata, jesu li ovo naznake da će se čitavu kampanju voditi ovakve bitke.

Hoće. Zaokret prema agresivnoj desnoj retorici nije samo rezultat panike u stranci nakon uspješnog zagrebačkog prosvjeda oporbe, nego i svjesna strategija kojom HDZ ide po birače Domovinskog pokreta. Stoga, možemo itekako u kampanji očekivati još veće doze besmislica o “proruskoj oporbi”, Stepincu i “onima koji su protiv Hrvatske”. Atmosfera tako još više tone prema sumornom kraju devedesetih u Hrvatskoj, a znamo kako je to za HDZ završilo.

Nije neka tajna da se agresivna kampanja može obiti strankama motiviranjem neodlučnih da izađu baš kako bi prekinuli takav politički pristup. Svjetski su trendovi doduše da taj agresivni populistički pristup ipak bolje prolazi nego prije, najbolji je primjer svakako Donald Trump u Americi. Iako je on svjesno sabotirao plan sređivanja graničnih pitanja, i dalje uspješno jaše na tom valu urlikanja o nesređivanju granice. No, u Hrvatskoj se taj pristup “mi ili oni” znao obijati o glavu trenutačno vladajućoj stranci. Jer je “onima” označavala sve koji nisu s njima i karakterizirala ih je manje-više neprijateljima države. Što je na koncu znalo natjetati inače neodlučne da ipak izađu na izbore i u srži daju kontraglas, bilo kome osim njima.

Neće nebitna stvar biti niti to što je 21. stoljeće napokon došlo u hrvatski politički proces. GONG je ovaj tjedan objavio istraživanje o botovima koji na društvenim mrežama udaraju stranu HDZ-u. Mreže su postale bitne, a moglo bi se reći da su navijači Hajduka već godinama upoznati s postojanjem bot farmi u državi, čak se otprilike i zna koje su dvije PR agencije specijalizirane baš za to. Nekadašnji gubernator domaćeg nogometa rado ih je koristio. Danas se čak može dosta precizno pretpostaviti da se radi otprilike o istim sustavima, oni nogometni i ovi danas politički botovi očigledno izlaze iz iste radionice.

Postoji još jedan bitan element na koji domaća politička scena tek polako počinje uopće obraćati pažnju. TikTok je mreža koja najviše radi razliku u populaciji, to je alat mladih ljudi, dok već srednjovječni imaju problema s razumjevanjem njenog djelovanja. A mogla bi biti ključna za aktivaciju mlađe populacije kad su izbori u pitanju.

Što se tiče Tik-toka mislim da ga naše najveće političke stranke tek otkrivaju. Taj kanal je dosad ozbiljnije koristilo tek Možemo! i bit će zanimljivo vidjeti hoće li dolazak više stranaka na tu mrežu uspjeti izvući više mladih na birališta. Na prosvjedu u subotu je bilo iznenađujuće puno mladih, što bi dalo za zaključiti da se počinje mijenjati percepcija tog dijela demografije kao ili krajnje nezainteresiranoj ili podložnoj (uglavnom) ultradesnim populistima. Hibridne akcije, poput HDZ-ovih botova će sigurno imati određenog učinka u demotiviranju ljudi da izađu na izbore, ali mislim da ni armija botova ne može ponišitit sve ono što Plenković i ostali rade da bi, zapravo, motivirali birače svojih političkih suparnika da – izađu na izbore.

I dobro, obradili smo donekle ovaj izborni uvod, kampanju koja će očigledno biti žestoka i hibridna, tući će se iz svih mogućih oružja. No, ostaje jedno užasno bitno pitanje, kad će uopće parlamentarni izbori biti. Jer, iako ćemo svjedočiti i zaokruživati i na europskim i predsjedničkim, parlamentarni su oni na kojima će se najviše koplja lomiti i od kojih će budućnpost države i društva najviše ovisiti. Posljednjih dana HDZ-ovi dužnosnici uglavnom muljaju s odgovorima o terminu tih izbora. Čime ostaje veliko pitanje hoće li ići kontra demokratskih običaja da se izbori ne održavaju tokom ljetne sezone. Pitali smo Klarića misli li i on da postoji takva opcija, obzirom na narativ.

Nažalost, da. Najveća svinjarija koja je uopće zamisliva bi bila da se izbori raspišu usred turističke sezone – što bi bio ishod raspuštanja Sabora u lipnju. Nema sumnje da bi HDZ i trabanti to izglasali bez problema, kao što su izglasali sve dosad, uključujući i Turudića za glavnog državnog odvjetnika. Računica je jasna – izbori usred sezone = manji odaziv birača. A manji odaziv birača znači da rastu šanse HDZ-u. Postoji, doduše mogućnost da takva vrsta političke podvale, kojom zapravo želiš osigurati da na izbore izađu u najvećem broju samo oni koji od tebe egzistencijalno ovise, dodatno razjari otpor, ali lako je moguće da bi se on kod mnogih rasuo sa stvarnošću u kojoj moraš prvo po posebnu potvrdu za glasanje izvan mjesta boravka, pa onda negdje s plaže u nekoj zabiti tražiti najbliže biračko mjesto. Bila bi to, ponavljam, ultimativna svinjarija vlasti, ali – bi li nakon svega nekog iznenadilo da se baš to dogodi?

Zapravo nitko. Ušli smo u superizbornu godinu, kampanja je počela, retorika se zaoštrila. Pred nama su intrigantni mjeseci.

PODIJELI

Vezane vijesti

Search

Follow Us

Split

16.3℃

SE 8.7m/s

87%

1009.4hPA
  Vrijeme oko 23h:
16℃
Pet
15℃
Sub
13℃
Ned
14℃
Pon
16℃
Uto
  Vrijeme by DHMZ

Posljednje objavljeno