Obzirom na razvoj AI alata te korištenja oblaka kao sredstva pohrane bilo je pitanje dana kada će se dogoditi mala pobuna kakva se odigrava posljednja tri-četiri dana u zajednici korisnika Adobeovih alata. Tvrtka koja je postala standard u fotografskoj, grafičkoj i snimateljskoj industriji 3. lipnja je promijenila Uvjete pružanja usluge, kojima je dodan dio koji je razjario zajednicu korisnika.
A problematični dio glasi:
“Samo za djelovanje ili unaprijeđivanje servisa i programa, omogućuje te nam neekslizuvnu, svjetsku, besplatnu licencu za upotrebu, reproduciranje, javnu objavu, distribuciju, modificiranje, izradu derivata radova baziranih na javno objavljenim, izvedenim ili prevedenim radovima.”
Bijes zajednice imao je jasno utemeljenje, ovakvim pravnim riječnikom dopuštena je Adobeu upotreba tuđih kreativnih autorskih djela. Kroz godine je ovaj IT gigant doveo situaciju da se većina uradaka pohranjuje na njihovim servisima na oblaku, tako da bi na ovaj način imali dostupnost velikom broju radova. Nije neko veliko čudo da su ozbiljni korisnici odmah promislili da postoji mogućnost da se njihovi radovi kroiste za trenerianje AI alata Adobea.
Naime, većina onih fotografija i grafika izrađenih od strane AI alata koje sve češće možete vidjeti u svojoj su srži adaptacije već postojećih fotografija i grafika. Za razvoj ovih servisa zbog toga je nužna čim veća baza radova na kojima se AI može trenirati. Muku s time muče i izdavači, što knjiga, što novina, jer AI alati predvođeni ChatGPT-om uredno koriste njihove baze tekstova, koje je netko morao napraviti i od kojih se živi, a sve kako bi poboljšao svoju interakciju s ljudima. Dio izdavača već je na sudovima pokrenuo i sporove. Nije stoga čudo da su mnogi promislili kako se Adobe ovakvim Uvjetima pružanja usluga želi izbjeći potencijalne tužbe.
Iz firme su se očekivano oglasili, brzo su prešli na krizno komuniciranje. Prvo su izdali priopćenje u kojem navode da ne namjeravaju koristiti tuđe radove za trening AI alata, da za to koriste javne baze fotografija. Kako se PR stručnjacima činilo da je to nedovoljno za umiriti korisnike, dodatno je iz Adobea stiglo pojašnjenje i u vidu bloga. U kojem su, ukratko, pojasnili da im ovakav pristup treba zbog kontrole autorskih prava, spriječavanja širenja pornografije i sličnih stvari.
No, dosta korisnika ovakav stav nije umirio. Jer, Adobe je to i do sada radio, sa starim Uvjetima korištenja usluga. Uz to, objašnjenje u blogu i priopćenje nemaju pravnu snagu Uvjeta pružanja usluga, pa ostaje samo vjerovanje da se Adobe neće time služiti, iako im ti Uvjeti to omogućuju. Očekivano, jedan dio korisnika najavio je prelazak na alate drugih tvrtki, a internetom već kruže i tutoriali kako izigrati Adobe. Prije svega je to moguće pohranom na osobnom računalu, čime ovaj gigant gubi mogućnost pristupa. Nenadani profiter ove priče tako bi na kraju mogla biti industrija tvrdih diskova.
Prvi je ovo crescendo velike priče ovog doba, odnosa AI alata i dosadašnjeg poslovanja. Do sada se taj sukob očitovao najviše na pisanom dijelu, onom odnosu izdavača s AI alatima koji koriste njihovo autorsko vlasništvo. Sada se stiglo i na polje fotografije, a čitavo vrijeme je u pozdaini pravna priča. Zbog ovih situacija moguće je skoro redefiniranje pojma autorska prava, po više osnova. Pa i onog o pravnoj odgovornosti za uratke nastale uz pomoć umjetne inteligencije.Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash